A finals de la dècada dels 50, l'estat espanyol es va veure obligat a millorar la seva imatge internacional al ser admès a les Nacions Unides i això va afavorir algunes tímides iniciatives culturals del català. El 1961 es va crear la firma discogràfica Edigsa, es va fundar Ômnium Cultural i es va publicar el primer número de Cavall Fort i el 1962 apareix el primer llibre d'Edicions 62. Poc a poc el català començava a aconseguir presència pública.
El 1959 Luís Serrahima va publicar a la revista Germinabit l'article titulat "Ens calen cançons d'ara" que es considerat el manifest fundacional del moviment anomenat la Nova Cançó. En ple franquisme va sorgir aquest moviment artístic que impulsava una cançó cantada en català que fos diferent al cant coral, els cuplets o les cançons de muntanya, però que reivindiqués la llengua catalana i alhora amb marcada reivindicació democràtica.
En aquestes actuacions inicials cantaven conjuntament diversos membres de la formació i en alguns casos convidaven a altres cantants com va ser el cas de Raimon, que havien conegut a Castelló de la Plana, i que va cantar poc després a la nit literària de Santa Llúcia, organitzada per Òmnium Cultural. Però la primera actuació conjunta d'Els Setze Jutges i Raimon va ser al Fòrum Vergés de Barcelona al desembre de 1962. A partir d'aquells moment Raimon van iniciar la seva carrera d'autor que encara no s'ha aturat.
L'esclat musical de la Nova Cançó va durar dues dècades i aquesta va estar molt vinculada a les vivències personals d'una generació de joves que van trobar en ella la nostra veu i les nostres paraules. Recordo el que deuria ser el meu primer contacte amb Els Setze Jutges l'any 1964 als Lluïsos de Gràcia on cantaven diversos membres de la formació. Aquests actes no s'anunciaven i es convocaven pel boca orella. Després vindrien l'Aliança del Poblenou, el Forum Vergés i les matinals al Teatre Romea. Recordo que, en aquell moment, m'agradaven molt les cançons de Joan Ramon Bonet i de Martí Llaurador, però qui esdevindria per a mi la figura cabdal seria en Raimon. La seva força interpretativa i les seves cançons m'emocionaven i ho segueixen fent, però per a mi van significar un punt i apart les cançons de "La Roda del temps" sobre poemes de Salvador Espriu. Haig de confessar que Raimon em va obrir la porta d'entrada al món d'Espriu. Tanmateix les cançons d'amor, que encara que són molt poques en la seva extensa discografia, tenen una tendresa i una força difícils de superar. "Com un puny" és per a mi el més clar exemple.
Anna Mª Mora
Jo també vaig seguir la Nova Cançó des dels seus inicis i encara es pot dir que la segueixo. El dissabte vaig anar a veure en Raimon i vaig tornar a rememorar aquells emocionants temps en que semblàvem renéixer.
ResponElimina